Alleen goed nieuws

19 januari 2010 - Bamako, Mali

Hallo lezers,

Het leven gaat hier in Bamako gewoon door eigenlijk weinig te melden. het enige nieuws is dat mijn djembevriend Pascal uit belgie gisteren avond is aangekomen in Bamako. Helaas voor hem is zijn bagage ergens blijven steken, maar gelukkig kon ik hem in ieder geval helpen met wat t-shirts en een paar malarone tabletten (tegen malaria) die ik toch over had. We zijn samen na mijn les met Souleye naar een jinafoli geweest, het was deze keer niet zo heftig dus zijn we wat vroeger vertrokken en hebben op het terras van de Express een paar lekkere koude biertjes gedronken.

Nog beter nieuws is dat de actie voor Matche tot nu toe 80 euro heeft opgeleverd, ik heb er zelf ook nog 20 bijgedaan en hem vanmiddag 65000 cfa gegeven wat voldoende was om de boel weer te repareren. Toen ik hem vertelde hoe ik eraan gekomen was  stond hij bijna te janken, ook al omdat hij het niet kon geloven. we hopen dus nu op een mooie bruiloft van zijn dochter met goed geluid. Misschien kan ik hem morgen vragen om een stukje te spelen speciaal voor de gulle gevers.

Verder gebeurt er niet zoveel bijzonders gisteren avond ben ik nog even met Nikos en Bernhard naar een bar geweest. Nikos wist een goed adres het bleek een barretje te zijn hier om de hoek waar je wijn en of bier kon krijgen. Het bleek een tentje te zijn gebouwd tussen wat containers en de rest van de wanden was van golfplaat. Er stonden wat houten tafels met bankjes en een tv. Ik bestelde een fles bier Nikos en Bernard ook een fles bier en een fles wijn. De wijn zat in een witte fles zonder etiket en Nikos deed wat in een glas en vulde het verder met bier, hij vertelde dat het lekker was en Bernhard wilde het ook wel proberen. Uiteraard werd ook aam mij gevraagd of ik het wilde proberen maar ik heb vriendelijk bedankt. Rare jongens die grieken.

Daarna het was al laat geworden een uur of half een had Nikos nog wel trek en zijn we een stokbrod met omelet gaan eten.dit soort fastfood kun je hier dus 24 uur per dag krijgen bij hokjes langs de straat die eruit zien als een marktkraampje met  een bankje ervoor. Meestal staat er een man in die dan 2 eieren breekt en in een jampotje doet beetje zout erbij soms ook nog wat uitjes dekseltje erop even schudden en zo de pan in. Dan snijdt ie een stuk stokbrood open eitje er tussen en klaar is kees. In twee minuten een heerlijk broodje omelet, ik heb er ook een genomen best lekker hoor, en dat voor omgerekend zo'n 75 cent. Op weg naar huis hebben we ons nog afgevraagd hoe vaak het jampotje werd vervangen of schoongemaakt, maar ja over dat soort dingen kun je maar beter niet nadenken hier in afrika. Het beste advies is nog maar om te kijken of de man/vrouw die kookt er een beetje verzorgd uitziet omdat dan het eten meestal ook wel goed verzorgd wordt.

Nu hoop ik niet dat jullie meteen denken dat we hier te weinig of slecht eten krijgen, want als er maar een ding goed zou zijn hier is het wel het eten. Teewa en May weten echt de meest lekere gerechten uit hun keuken te toveren. Alhoewel keuken het meeste kookwerk gebeurt gewoon buiten op een houtskoolbrander. Ze zijn er dan ook de hele dag mee bezig, het is bijvoorbeeld helemaalEtenniet vreemd als je om 9 uur s'morgens al een pot op het vuur ziet staan te pruttelen. Groente snijden lijkt ook wel een hobby van de dames hier want daar zijn ze ook al vaak mee bezig, hier komt namelijk niets uit potjes of blikjes maar alles vers van de markt. Als voorbeeld heb ik gisteren een foto van het eten gemaakt. Deze keer geen rijst of gebakken banaan (mijn favoriet) maar frietjes met sla en kip, dus maken jullie je maar geen zorgen want dit is allemaal prima geregeld.

Verder weet ik even niets te melden dus ik stop er maar weer mee tot ..........

Gr Dirk

1. Corrie van Wijk:
    20 januari 2010
    Hoi Dirk,
    Ik kom er nu achter, dat mijn vorige berichtje niet is aangekomen.
    Snap niet waarom niet. Ben je al bezig met de voorbereidingen van je terugreis. Het zit er nu wel bijna op, hè. Het zal wel lijnen worden, als ik zo zie, wat er allemaal gegeten wordt.
    Ik wens je in ieder geval goede reis en hopelijk tot zondag.
    Groetjes van Corrie van Wijk
  2. Sandra:
    20 januari 2010
    Ik zag op facebook dat de koffers gelukkig weer zijn aangekomen! Zeg maar tegen Pascal dat ik zijn boerderij goed verzorgd heb! En zijn kippen zijn gevoerd. Tot zaterdag. Neem je nu wel een zonnetje mee?