Donderdag: theaterdag

17 december 2009 - Sikasso, Mali

We zijn neergestreken in het huis van Janette en Abou in Sikasso. Het is hier zoals gewoonlijk de zoete inval. Toen we belden om te vragen of er eventueel slaapgelegenheid was in het jeugdcentrum zei Janette ons dat we ons niet druk hoefden te maken: plaats genoeg, zelfs als we met 3 personen kwamen.

Het is hier een groot woonerf met oma in een klein optrekje (waar 's nachts ook een aantal meisjes slapen) en dan een aantal zonen met hun gezin en in het "grote" huis wonen Janette en Abou: hij is de oudste zoon en dus pater familias omdat zijn vader niet meer leeft. Verder woont er in het huis op dit moment hun "adoptie" zoon Job uit Nederland en 2 meisjes: Salome en Abby, ook uit Nederland die hier een soort stage lopen in het jeugdcentrum met een theaterprogramma. Dan is er nog een Nederlandse jongen, Lieke, die via Burkina is komen aanwaaien omdat hij Salome kende. De laatste 3 slapen ergens in kamers op het erf en wij slapen dan nog eens in huis en Job heeft zelfs voor ons zijn bed afgestaan en slaapt nu op de bank in de kamer.

Als we 's morgens wakker worden gaan we eerst met de kinderen die op en aangekleed zijn brood kopen. De oudsten hebben nog school (vrijdag begint de kerstvakantie) en de kleinsten zijn al vrij. Dat betekent dus dat je met minstens 6 kinderen aan je hand naar de bakker loopt en iedereen vecht om je een handje te mogen geven. Gelukkig gaat Benge ook steeds mee dus zijn er al 6 handen om vast te houden.

Daarna krijgt iedereen die rond loopt een stuk brood, vandaag met echte smeerkaas uit Nederland. We hebben ook net op internet gezien en via berichten gehoord dat er 40 cm sneeuw ligt op sommige plaatsen in Nederland terwijl wij hier rond lopen met temperaturen over de 30 graden. Je gaat hier dus echt niet in de zon zitten maar je zoekt meteen een plaatsje onder een boom in de schaduw.

In de loop van de morgen zijn we naar een museum geweest, opgezet door een Spaanse pater. Hij onderzoekt hier al sinds 1959 de gewoontes, gebruiken en de taal van de Senoufo. Dit is een stam van nog ongeveer 600.000 mensen die in Mali vooral in het zuiden wonen en ook nog in een deel van Burkina Faso en de Ivoorkust. Hij heeft een onuitputtelijke verzameling van cassettes, cd's, dvd's en video's over de taal, alle gebruiken en rituelen etc. en ook zit er een klein museum bij met gebruiksvoorwerpen (het zijn voornamelijk akkerbouwers), muziekinstrumenten en voorwerpen van de traditionele Afrikaanse religies (totemdieren - maskers) Maskerdansen zijn hier zeer geheim.

Om 4 uur was er de grote premiere van het theaterstuk van het jongerencentrum op een podium van een middelbare school. Thema was: werk --> er is werk - is er werk? De inhoud was goed geoefend maar de tekst stond niet vast. Het resultaat was een zeer geslaagd toneelstuk met heel veel publiek en veel bijval en applaus. Hulde aan de meiden die zelf ook een rol hadden in het stuk.

Na het avondeten zijn we nog even met Abou een biertje gaan drinken in de buitenbar van het Marmelonhotel en om half 1 hielden we het voor gezien: warmte vreet energie? of we zijn er nog niet aan gewend. Bovendien hoef je je hoofd maar buiten de deur te steken en alle kinderen komen op je af om met je te spelen.

Dit was het weer voor de donderdag.

Groetjes van Tonny en Dirk en allemaal veel plezier met sneeuwballen gooien en sneeuwpoppen maken. Misschien toch een witte Kerst?

1. Jacqueline:
    18 december 2009
    Hee Dirk en Tonnie

Heerlijk hebben jullie het dar in dat lekkere en mooi landje
    Flink aan het reizen lees ik ook, is voor
    Tonnie natuurlijk helemaal gewoon zo lang
    Fijn dat jullie het zo leuk hebben daar
    ik lees graag jullie verhalen
    Hier is het echt winter ja, ook wel weer leuk een keertje
    sneeuw en vorst:) ja ja lekker sneeuwballen gooien natuurlijk
    Ik wens jullie een fijn weekende vast toe daar.... en tot lezens weer

Groetjes Jacqueline