Goed nieuws

13 januari 2010 - Bamako, Mali

Hallo lezers

Het grote nieuws vandaag is dat de nieuwe djembe klaar is, het is voor mij de eerste keer dat ik eenJina-500 djembe met een koeien vel heb. Ik heb er nu twee lessen op gespeeld en behoorlijk rode handjes gekregen, maar oke mijn twee leraren hebben er ook op gespeeld en hun mening is dat ik nu een bon djembe heb.

DSC_6952-500Verder ben ik tussen de lessen met Binke eerst naar point G geweest dat is een uitzicht punt op een heuvel vanwaaruit je bijna de hele stad kan overzien, helaas hangt er een wolk van smog boven de stad waardoor je een beetje wazig beeld krijgt. Daarna zijn we naar de markt geweest om even een draagband voor de djembe te kopen omdat ik zaterdag mee wil nemen naar een Soli ceremonie. Omdat we toch in de buurt waren heb ik gelijk nog even iets gehaald wat Tonny vergeten was te kopen, even flink onderhandeld, wat ik eigenlijk wel een leuk spelletje vind en dus heb ik nu. Inmiddels hadden flink dorst gekregen en zijn we eerst maar een biertje gaan drinken in de Bozo bar.

Omdat ik hier nu al ruim 4 weken ben begon mijn haar redelijk lang te worden en er ook aardigDSC_6957-500 verwilderd uit te zien dus zijn we op zoek gegaan naar een kapper. De derde waar we kwamen was ook nog open. Mooie kapsalon langs de straat van 2 bij 3 meter en in plaats van een schaar had de kapper twee tondeuses die hij ook goed gebruikt heeft. Dat hij het gewoon wat korter moest maken was niet tegen dovemansoren gezegd. Omdat het inmiddels toch al weer half drie was geworden en ik om 4 uur weer les had zijn we in de bar aan het einde van de straat waar ik nu woon nog maar een biertje gaan halen.

De les ging redelijk goed met Matche op de doums en Souleye Sidibe die les gaf. Een klein probleempje is wel dat Souleye alleen Bamara spreekt en Matche Bamara en Frans Dus de communicatie verloopt een beetje stroef. Maar oke je zou het geld alleen al willen geven om anderhalf uur naar zo'n oude meester te luisteren als hij op de djembe speeld. Kijk even bij de filmpjes om ze even samen te zien spelen Souleye overigens op mijn nieuwe djembe.

Verder geen grote plannen meer voor vandaag, we gaan zo pasta met tomatensaus, niet uit een potje uiteraard,  eten wat ongetwijfeld weer prima zal smaken net als al het andere wat we hier voorgeschoteld krijgen. Verder niet veel nieuws te vertellen dus tot de volgende keer.

Groetjes Dirk.

1. Tonny:
    13 januari 2010
    zo, ziet er lekker kort uit. Kijk maar uit dat je hoofd niet verbrandt. En voor de zere handen heb ik heel veel karite-boter.
    Ik heb zo'n vermoeden over wat je hebt onderhandelt op de markt
    doei Tonny xxx
  2. Corrie:
    13 januari 2010
    En voor straks dezelfde pet maar dan voor de kou.

(Ondeugende leuke kinderen.)