Leuke en bizarredingen

17 januari 2010 - Bamako, Mali

Hallo Lezers,

Ik ga er maar weer eens voor zitten om wat te schrijven. Niet dat er hier nu zoveel gebeurt maar ja jullie willen natuurlijk we op de hoogte blijven. Het is nu zondagmorgen en we hebben weer even geen verbinding met het internet, en het nog wat te vroeg om te trommelen. Omdat Daphne, uit Griekenland, vandaag vertrekt zijn we gisteren even naar een bar geweest en lagen we pas om 2 uur in bed, dus er slapen er nog een paar. Sinds Tonny weg is heb ik twee keer per dag les totaal 3 uur dus plus nog wat oefenen of zomaar spelen met de andere gasten of de kinderen. Het trommelen op het kalfsvel is wel leuk maar ik begin het nu toch wel aan mijn handen te voelen. Gisteren heb een les met een trommel van hier gespeeld.

Vrijdag waren we ook weer bij een bruiloft waar Souleye de oude meester en Matche samen speelde geweldige muziek natuurlijk en gelukkig deze keer niet in een tent. Ik heb er wat leuke filmpjes en foto's kunnen maken. Er staan wat foto's op het blog en ook een filmpje heb ik er al opgezet.

Gisteren had ik alle twee de lessen in de ochtend veel te snel achter elkaar maar goed er was een goede reden voor, Daphne en Nikos uit Griekenland hadden geregeld dat er aan de rand van Bamako in een dorpje op een heuvel een maskerdans werd georganiseerd. Daphne is danseres en erg geïnteresseerd in alle vormen van afrikaanse dans. Nu zal je hier in Bamako niet zo heel snel een maskerdans kunnen zien, het is meer iets van de Dogon maar met hulp van Drissa, ook een bekende leraar hier, en een zak(je) geld is het toch geregeld. Ja je moet natuurlijk iets als je geen tijd hebt om naar de Dogon te reizen. We hebben er in ieder geval wel van genoten en ik heb nog gefilmd en wat foto's gemaakt voor Nikos waar hij wel blij mee is omdat we nu met twee camera's gefilmd hebben. Overigens heb ik met Matche tussen de twee lessen door nog even een paar kalfs vellen gehaald, dus Hans als je dit leest je kan er een komen uitzoeken.

Verder is er niet veel nieuws te melden dus stop er maar weer mee. Alleen nog het volgende ik zie aan de statistieken dat het blog best veel bekeken word maar dat er maar weinig reacties komen, iets wat je zo ver van huis graag zou lezen, dus als je er nu toch bent laat ook eens een berichtje achter zodat ik ook wat te lezen heb.

Nu het inmiddels zondagavond en het internet is nog steeds niet terug. We weten inmiddels de oorzaak, je moet namelijk elke 30 dagen betalen en dat was dus vergeten, morgen wordt het geregeld volgens Jeremy. Dan maar even over vandaag, vanmorgen om half tien was Matche aan de deur met een taxi omdat we naar een bruiloft zouden gaan. Ik wist niet dat hij mij op zou komen halen dus was nog niet klaar. Er was geen tijd om te wachten dus hij zou de taxi terug sturen om mij dan op te halen. Na een half uurtje was de taxi weer terug en onderweg naar de bruiloft kwamen we Souleye en nog een muzikant op de brommer tegen die ook nog onderweg waren. Eenmaal aangekomen was er nog steeds niet veel te doen dus waarom er zo'n haast was iets wat in Afrika heel ongebruikelijk is. Maar goed toen de muziek kon beginnen kreeg ik gelijk een djembe in mijn handen en heb ik het begeleidings ritme gespeeld, Souleye die naast mij zat riep steeds dat ik moest gaan soleren maar daar heb ik toch maar voor bedankt, we kunnen dat beter morgen in de les gaan oefenen.

Verder verliep het als een normale bruiloft met de zingende griots en goede drummers tot het moment dat de luidspreker met ingebouwde versterker, die Matche voor de bruiloften gebruikt plotseling vervaarlijk begon te roken en het geluid ook stopte. Terwijl de meeste gasten een goed heenkomen zochten, misschien waren ze bang dat hij zou exploderen, heb ik de stekker er maar uitgehaald en het roken werd al snel minder. Toen iedereen weer tot zichzelf was gekomen, Behalve Matche maar daarover straks, kwam het feest al weer snel op gang, allen zonder microfoon en versterker voor de griots iets wat ik eigenlijk niet zo erg vond.

Maar het feest was nog maar net op gang of een van de dames begon wat in de cirkel te zwalken en werd maar op een stoel gezet, het leek er op of daar maar een beetje zat te huilen en een man probeerde haar met wat handopleggingen te helpen. Dit tot zij plotseling opstond en wild om zich heen sloeg en bijna alle feestgangers met veel geschreeuw een goed heenkomen zochten. De vrouw werd door twe andere vrouwen in bedwang gehouden en meegenomen in huis.Maar ze was nog niet binnen of de talking drum speler die schuin achter mij zat sprong uit het niets over drie rijen stoelen heen en begon ook wild te bewegen. Weer veel geschreeuw en wederom iedereen de tent uit. Twee mannen kregen hem uiteindelijk in bedwang en ik had geen idee watt er aan de hand was het begon een beetje op een jinafoli te lijken.

Ik stond er maar een beetje bij en keek Souleye aan bijna de enige die gewoon rustig op zijn stoel was blijven zitten en mij glimlachend op de stoel naast hem wees. Souleye is de oude djembe meester met heel wat ervaring en hij schijnt volgens zeggen ook over magische (krachten) te beschikken alhoewel daar kennelijk zelden over gesproken wordt, zeker niet door hemzelf maar het leek mij dus wel een veilige plaats naast hem. De talkingdrum speler werd ook naar binnen gebracht en meteen begon er ook een meisje buiten de tent de zelfde verschijnselen te krijgen en die werd ook snel afgevoerd.

Er werd in groepjes wat over en weer gepraat en na een kwartiertje begonnen de trommels maar weer te spelen en liep de tent weer langzaam maar zeker vol en kwam het feest weer op gang. Even later kwam de talkingdrum speler weer terug en gebruikte mijn fles water om zijn gezicht eens goed te wassen en een paar slokken te drinken, waarna hij zijn drum pakte en vrolijk verder speelde. De verbazing werd nog groter (bij mij tenminste) toen ook de vrouw nog terug kwam die na een half uurtje gewoon op een stoel te hebben gezeten een djembe om haar middel bond en ook lekker mee begon te spelen. Het ging haar goed af want want zonder blikken of blozen stond ze ook gewoon voor de dansers te soleren. Verder verliep de bruiloft normaal behalve dan dat ik op het laatst door een griot die naar mijn naam vroeg uitgebreid werd toegezongen, iets wat normaal gesproken pas stopt als je hem wat geld geeft. Dus ik had mijn hand nog niet in mijn zak of er stonden nog vier griots voor mij. Ik de eerste die voor mij gezongen had 1000 cfa gegeven en hetzelfde aan de vrouw die zo dapper op de djembe had meegespeeld. Daarna probeerde ik de rest uit te leggen dat ik het genoeg vond maar ze gaven pas op toen Matche ze het in Bamara wat ze beter verstaan uitlegde. Al met al een bewogen feest.

Blijft er nog een ding te melden over namelijk Matche, hij zit nu in zak en as omdat zijn instalatie stuk is waarmee hij een groot deel van zijn karige inkomen verdiend en uiteraard is geen geld om iets anders te kopen. Ik zou hem graag willen helpen, zeker ook omdat zijn eigen dochter zondag gaat trouwen wat hem ook al veel geld koste omdat hij voor de kosten van het feest moet opdraaien. Maar ik heb hier ook al het een an ander gedaan en ook mijn budget is niet onbeperkt, dus wil ik aan jullie lezers vragen (ik doe het niet graag maar deze keer bij wijze van uitzondering) als je hem zou kunnen en willen helpen Stuur dan even een mailtje met een bedrag wat je er eventueel aan zou willen bijdragen naar [email protected] en als het lukt om iets voor hem gedaan te krijgen stuur ik je als ik thuis ben een mailtje met mijn rekening nummer. Rest mij nog te vertellen dat Matche geen zwerver of zo is maar gewoon een hardwerkende eerlijke vent en vader van 5 kinderen die zoals velen in Mali gewoon proberen het hoofd boven water te houden.

Gr Dirk

P.S. Ik ben met Nikos naar de Byblos gelopen waar we gratis internet hebben omdat ik hoop dat jullie dit natuurlijk snel lezen. De foto's van de maskerdans moeten juulie nog even wachten. Als je andere mensen kent die misschien ook iets willen doen mag ze altijd een link sturen natuurlijk.

1. Tonny:
    18 januari 2010
    zo, wat een verhaal en wat een bruiloft! De geesten zitten overal.
    Hoop je snel te kunnen horen als jeremy de rekening heeft betaald. Ik stort 20€ voor Matche
    doei xxx
  2. Saskia Buys:
    Ha die Dirk,

Nou bij deze dan even een reactie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik 1 van die mensen ben die wel trouw meeleest iedere dag, maar nog niet gereageerd heb tot nu toe.
    Stiekem ben ik natuurlijk STIKjaloers op je, wat een fantastische reis ben je toch weer aan het maken! Ik hoop binnen korte tijd het trommelen weer op te kunnen pakken, dus dan hoor ik graag wat je allemaal geleerd hebt.

Ook hier zullen we meehelpen voor Matche, ik hoor het rekeningnummer wel, maar je kan op 20 euro rekenen van ons. Ik vind het geweldig om op deze manier rechtstreeks te kunnen helpen, beter dan allerlei grote organisaties...

Tot na je vakantie, we zien elkaar vast wel bij Ellen dan!

Warme groet, Saskia
  3. Sandra:
    18 januari 2010
    Klinkt wel spannend allemaal! Geniet maar van je laatste dagen! Wij staan zaterdag op Brussel om je op te halen. Het is hier gelukkig al wat minder koud. Het is ongeveer 6 graden en alle sneeuw is weg! Dan is de schok waarschijnlijk iets minder erg!
  4. Trees:
    18 januari 2010
    Heel bijzonder om mee te maken en wat een plezier heb je daar, ondanks de zere handen. Het is een genot om op deze manier al jullie belevenissen te kunnen volgen.
    Van mij krijg je ook 20 euro zodat Matche hopelijk snel weer aan de slag kan.

groetjes,
    Trees
  5. Ria:
    19 januari 2010
    OOk ik lees met veel plezier je verhalen en jij doet niets onder bij tonny d,r verhalen knap hoor zo,n lang verhaal ik doe het je niet na.
    Van het internet zondag heb ik gemerkt hetgene wat ik wilde kan eventueel donderdag als ik thuis ben of anders als jij weer thuis bent.
    Uiteraard stort ik ook € 20,00.
    Groetjes Ria.
  6. hans de beer:
    20 januari 2010
    Hoi Dirk,

nou nou, met recht een bewogen feest. Had geen idee dat het er zo heftig aan toe kon gaan. Heb geen idee wat een jinafoli betekent, maar uit de reacties maak ik op dat het iets met geesten te maken heeft. Hoop dat je daar wat meer over kunt vertellen als je weer terug bent. Ik wil ook wel wat storten.
    Groetjes, Hans