Met de pinasse naar Djenne

27 december 2009 - Mopti, Mali

Zondag 27 dec.

Het is weer tijd de Dogonregio te verlaten. We hebben onszelf getrakteerd op een kadootje voor de Kerst. Dirk heeft een pinasse gehuurd voor de tocht van Mopti naar Djenne, een van de belangrijksteDSC_6178-500 bezienswaardigheden van Mali. In plaats van een dagje Biesbosch gaan we maar een dagje door Mali varen in plaats van 3 uur in de bus zitten.

Gisteravond was er nog filmavond bij Willem in de tuin en na een biertje en nog even genieten van de koelte op het dakterras moesten we er aan geloven en gaan slapen want we moesten vroeg op.

Om 6 uur kwam de taxi voorrijden die ons van Sevare naar Mopti moest brengen. We werden hartelijk uitgezwaaid door Willem (nog heel erg bedankt voor het openstellen van je huis voor ons!) en dan kunnen we op weg. Ons was vriendelijk verzocht op tijd bij de rivier te zijn want het zou een lange dag worden en de vertrektijd stond op 7 uur (Afrikaanse tijd). De wensen voor het eten onderweg werden doorgegeven en de kok ging de markt op voor eieren, brood, kip, rijst en water. Konden wij nog even koffie drinken met een stuk brood erbij als ontbijt en om kwart voor 8 kon de trip beginnen met een eigen pinasse met schipper en kok.

Mopti ligt aan de rivier de Niger, precies waar die met de zijrivier de Bani samenkomt. Het is heerlijk weer zo vroeg in de morgen en overal langs de oever is bedrijvigheid te zien. Bij elk dorpje waar we DSC_6193-500langs varen wordt in de rivier: kleding gewassen – afgewassen – gebaad – geplast en gepoept – en de koeien komen drinken (en wat nog meer?). Langs de rivier is het vooral het gebied van de stam Bozo = een vissersvolk en van de Fulani = andere naam voor Peul = veehouider. Er zijn dan ook ontelbare kuddes met koeien langs het water te zien en af en toe ligt er ook een dode koe langs de kant.

Rond 10 uur maken we een stop bij een klein dorpje: Sarabole. Als we van de boot stappen komt het hele dorp uitlopen al roepend: tubab, tubab (blanke) Elk kind kent een paar woorden Frans: monsieur (ook tegen de dames) – bonbon (heb je een snoepje) – bidon (we willen je lege waterfles)DSC_6287-500 – argent (heb je een muntje voor mij). Ze verdringen zich om je heen want ze willen allemaal op de foto en daarna wordt de camera zowat uit je handen gerukt omdat ze het resultaat willen zien. De ouderen willen ook allemaal op de foto maar alleen als ze er geld voor krijgen. We kopen weer wat oliebollen (farines) want dat is hier het reguliere ontbijt en 2 ballen gemaakt van pinda's met veel peper erin.

Na het bezoek gaat de kok aan de gang voor een soort brunch: omelet met wat gekookte DSC_6213-500aardappelen en een stuk brood, heerlijk. Afwisselend liggen we op het dak van de boot, zitten we wat in de zon of juist in de schaduw want de zon is hier onverbiddelijk. We zien zelfs een eenzame aap aan de rand van de rivier water drinken. We stoppen nog een keer voor een duik in het frisse water en dan gaat de kok weer aan de gang voor een late lunch cq vroeg avondmaal. We hebben kip besteld met rijst en een beetje spicy saus. Kijken hoe dat smaakt.

Ook dat eten ging er in als koek en met bijna Djenne in zicht komen we nog even vast te zitten aan de grond met de boot (het lijkt echt de Biesbosch zo) precies op het moment dat we een hele kudde koeien zien overzwemmen. Als wij thuis gaan varen hebben we een waterkaart nodig en eenDSC_6404-500dieptemeter maar onze schipper schijnt precies te weten (op 1 keer na dan) waar de ondiepe plekken liggen want geregeld moet hij laveren.

Als het bijna donker is komen we aan bij de oever van de rivier waar Djenne aan ligt. Het stadje is in zijn geheel een monument van de Unesco en de DSC_6433-500maandagmarkt voor de hele regio is beroemd. Daarom is het stadje overvol met toeristen, vooral kleine groepsreizen, die een slaapplaats nodig hebben. Zoveel tubabs hebben we hier nog niet bij elkaar gezien. Uiteindelijk vinden we nog een slaapplekje en kunnen we gaan rusten. Het was een geweldige dag!!!!!!!!!!!

1. Ria:
    29 december 2009
    Hallo,
    het staat jullie goed de nieuwe hoofdtooi, het ziet er superrelax uit op het water dit voelde ik ook op jullie boot afgelopen zomer
    ha ha
    groetjes Ria.
  2. Hilde:
    29 december 2009
    Wat een gave tocht! Superbelevenis, lijkt me.

groetjes, H&H

p.s. hier weer ijzel voorspeld - altijd leuk om te horen in het buitenland toch?!