Rustdag

10 januari 2010 - Bamako, Mali

Hallo lezers,

Ik ga er maar eens voor zitten want vanaf nu ben ik degene die jullie op de hoogte moet gaan houden. Zoals jullie weten is Tonny vrijdag vertrokken omdat ze maandag weer aan het werk moet, ze is inmiddels goed thuis aangekomen in een lekker warm huis (Wilfried bedankt hiervoor) en de verkoudheid waarmee ze vertrok is ook al ver over. Gisteren was hier een beetje een chaotische dag, mijn djembe leraar kwam in plaats van half een om vier uur maar omdat wij toen al vertrokken waren is de les niet doorgegaan. We zijn namelijk naar een besnijdenis feest en een Jinafoli geweest.

Over het besnijdenis feest valt niet veel te vertellen behalve dan dat de dames flink uit hun dak gaan en er ook een soort verkleed partij aan de gang is, ik heb er een stukje van op video dus kijk daar maar even naar als je het wil zien. Kun je gelijk mijn vriend Kharim aan het werk zien op zijn djembe. Met hem zijn we daarna ook naar de Jinafoli gegaan ook al omdat hij daar een specialist in is. Een Jinafoli is een heel spiritueel gebeuren wat door een hoofd van de familie geregeld word..Jina betekent spirit oftewel geest en de geesten staan tussen de mensen en de engelen daarboven komt god. Voor mensen is het onmogelijk om contact te maken met engelen of god, maar met een Jinafoli kan het wel gebeuren dat mensen in contact komen met de Jina's of dat deze zelfs iemands lichaam tijdelijk overnemen, en de mensen de jina's om raad kunnen vragen voor allerlei problemen.

Dit oproepen van de Jina gebeurt dat met veel muziek en dans waarbij de drums de hoofdrol spelen. Als je Kharim in het videootje ziet spelen dan gaat het nog heel kalm in vergelijking met de Jinafoli waarbij het maken van opname's verboden is. Begrijpelijk overigens want je ziet er mensen in trance raken en soms lijken ze echt bezeten, het klinkt natuurlijk als onzin voor ons westerlingen maar als je er een keer zelf bij kan zijn ga je er toch wel iets anders naar kijken.

Verder vandaag een rustig dagje gewoon weer een djembeles gehad om 10 uur. Tijden de les kwam er een soort tuinman langs om een boom te snoeien, hij klom er gewoon even ij met zijn kapmes enDSC_6926-500 al snel vielen de takken naar beneden. Op straat werden de dikke rechte takken even ontdaan van de zij takjes door een jongetje met een mes dat bijna net zolang was als hijzelf. Gewoon heel normaal in Mali hoor ik er maar wat foto's van gemaakt want de kinderen hadden gelijk weer iets om mee te spelen.

Nou dat was het wel weer tot de volgende keer Groetjes Dirk

1. Jolanda:
    11 januari 2010
    Ha die Dirk,
    nou joh - in je uppie ! Je kunt in ieder geval naar hartelust trommelen. En bij zijn feestje gebruiken ze toch ook wel eens een klein beetje geestverruimende middelen ? Ik ken dat van de mensen uit Zimbabwe daar gebruiken ze snuiftabak ....... jaja. Enfin maakt ook helemaal niets uit als er maar gedanst en getrommeld wordt. Veel plezier in ieder geval en hou het vol om ons up-to-date te houden ook met de videootjes
    Groetjes Marcel&Jolanda
  2. Dirk:
    11 januari 2010
    Hoi Jolanda,
    Er word inderdaad wel iets gebruikt maar wat het nu echt is daar ben ik nog niet achter misschien later. In ieder geval fijn te weten dat de blog ook bekeken word.
    Gr Dirk
  3. Karin:
    12 januari 2010
    Hallo Dirk!
    Super dein Blog, auch wenn ich leider kein Wort verstehe!
    Habe mir den Film angeschaut, richte KARIM ganz liebe Grüße aus! Und natürlich Tewah, Isiah, Abdoulaye und Mai!
    Würde gleich morgen am liebsten schon wieder im Flieger nach Afrika sitzen ... :-)
    bis bald und genieße die 2 Wochen in Bamako noch!
    Karin
  4. Corrie:
    12 januari 2010
    Dirk,geniet nog even van het mooie land,zijn bevolking en de muziek.We blijven de verhalen lezen.Groet CP.
  5. Ria:
    13 januari 2010
    Hoi dick,
    Nou dat verhalen schrijven van jou is ook niet mis, best lang, goed hoor volhouden graag.
    groetjes Ria.