Weetjes en zo

4 januari 2010 - Bamako, Mali

Maandag 4 jan.

Voor de meeste mensen is de vakantie weer voorbij en moet men al glijend weer naar het werk. Hier is de week-routine ook ingegaan na de bruiloft waar we gisteren naartoe zijn geweest en een vanDSC_6816-500 de oudste djembespeler ontmoet hebben die dit werk nog doet. Het is werkelijk ongelofelijk wat deze man nog uit zijn instrument weet te toveren. Kijk even bij de video's als je een klein stukje van hem wil horen.

Maandag zou er nog een “jina foli” (een spirituele sessie) zijn maar die ging niet door (zoals zovaak gebeurt in Afrika) en dus hebben we voorlopig nog de dagelijkse lessen en andere beslommeringen zoals visum verlengen voor Dirk – even over de markt – een terrasje pikken om het dagelijks leven aan ons voorbij te zien trekken etc. etc.

Tijd even voor wat wetenswaardigheden over Mali en de mensen daarachter.

Wisten jullie dat:

– het in Mali nu winter is met temperaturen boven de 35 graden in Bamako en het gelukkig 's avonds een beetje afkoelt

– de regentijd loopt van juni tot september en de maanden daarvoor de hitte bijna ondragelijk is.

– De belangrijkste rivier in dit land de Niger is en na de Nijl en de Kongo de 3e rivier in Afrika is en dat Nijlpaarden eigenlijk Nigerpaarden moeten heten omdat ze vooral in de Niger voorkomen

– er overal hagedissen lopen en dat we nog al wat (dode) ratten zien, vooral bij de open riolen op straat

– er in Mali verschillende bevolkingsgroepen naast elkaar leven zoals: Bambara (grootste groep) = akkerbouwers, nauw verwant aan Malinke en Soninke –  Bozo= vissers langs de oevers van de rivieren – Peul= veehouders – Toeareg (Berbervolk) vooral rond de Sahara – de Dogon = zwart Afrikaans/animistisch en akkerbouwers – Senoufo in het zuiden van Mali en zij verbouwen vooral rijst, yam, pinda's en gierst en ze hebben allemaal hun eigen taal

– 90 % is moslim maar niet streng want bijna iedereen drinkt gewoon bier en wij kennen er ook een aantal die meedoen met de ramadan tot ze honger krijgen en dan van de borden van de kinderen eten en slechts 1 % is christen

– het grootste cultuurgoed van Mali de traditionele muziek is, bekend als manding

– Malinezen kampioen zijn in spugen, vooral met een boogje

– kinderen pas in bed worden gelegd als ze ergens in slaap zijn gevallen

– hier eerst de mannen met de gasten eten en dan pas de vrouwen en de kinderen

– bij een bruiloft de mannen en vrouwen apart feestvieren en de bruid 10 min. langskomt om met de gasten op de foto te gaan

– Mali net zo groot is als Nederland – Belgie – Frankrijk – Spanje en Portugal samen maar dat het grootste deel daarvan een enorme zandbak is

– Mali 11 miljoen inwoners heeft en meer dan 1 milj. daarvan woont in de hoofdstad Bamako

– er hier 9 mensen wonen op een km2 en in Nederland bijna 400

– er maar een paar geasfalteerde wegen zijn in het land en ook in de grote steden de meeste straten alleen zand hebben

– het plastic afvalprobleem gigantisch is

– er niet echt schoolplicht is want een groot deel van de kinderen gaat niet naar school

– de zuigelingensterfte hoog is: meer dan 1 op de 10 kinderen in het eerste levensjaar en meer dan 2 tot aan het 5e jaar en de levensverwachting daardoor amper 40 jaar is en de vrouw gemiddeld meer dan 6 kinderen krijgt

– alle taxi's door blijven rijden tot ze echt helemaal van ellende uit elkaar vallen

– taxichauffeurs wedstrijden houden wie het meest kan toeteren: voor elke brommer die ze voorbij gaan wordt getoeterd en bromfietsers moeten goed kunnen laveren tussen alle auto's door en er is maar 1 merk (uit China) en de uitlaatgassen zijn enorm en  voetgangers met gevaar voor eigen leven maar moeten proberen over te steken en elke taxi toetert voor je omdat ze je willen meenemen. Tubabs (blanken) lopen schijnbaar niet

Dit was het weer even voor vandaag, we melden ons binnenkort weer.

Groetjes Dirk en Tonny

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Corrie:
    4 januari 2010
    Tonny nog even genieten en dan terug naar nederland.Alhoewel als ik allemaal lees,vakantie op Mali is boeiend maar om te leven daar?Dirk nog een prettige en muziekale vakantie .
  2. Hilde:
    5 januari 2010
    Leuke weetjes over Mali - de meeste wist ik niet.
    Alleen de Toeareg-volk wel, maar dat komt omdat dat Harrie's staatsloterij-droomauto is :)
    Nog plezier deze laatste dagen samen in Mali voor je weer naar de kou komt.
  3. Hilde:
    5 januari 2010
    Wat is dat gele in die zakjes (?) op een aantal foto's?
  4. Dirk:
    5 januari 2010
    Dat zelfgemaakte limonade die in een zakje bevroren wordt. Het is ook mierzoet ik schat het suikergehalte op 70%