Woensdag reisdag

16 december 2009

De rondtrip gaat beginnen. we waren al vroeg uit de veren want slaapzak - klamboe en de laatste spullen moesten nog in de rugzak worden gepropt. 2 tassen blijven achter in Bamako. In 1 tas zit nog een deel van onze kleren en een andere tas bevat allemaal weggeef spullen voor daarna. 1 koffer ging mee met spullen voor het jeugdcentrum in Sikasso en in de andere tas zaten kadootjes voor Janette en familie en nog wat kleine dingetjes voor ons zelf.

De bus zou er volgens de kaartjesverkoper om 8 uur zijn en om 9 uur vertrekken. Dus Dirk om 7 uur nog even naar de bakker voor vers stokbrood als ontbijt en om half met de taxi op weg in de ochtendspits. Op elk kruispunt staat een verkeersagent het verkeer nog erger te ontregelen.

Kwart over 8 aankomst op het busstation, dus weer gelijk een aantal mannetjes rond de taxi. Ten eerste willen ze jou bij hun busmaatschappij brengen (provisie) en ze willen je koffer naar de bus dragen: vooruit dan, elk een muntje van 100 en iedereen tevreden.

Na de koffie zijn we om kwart over 9 eens gaan vragen of er al iets ging gebeuren maar we moesten volgens hen nog 10 minuutjes geduld hebben. het werden vele keren 10 minuutjes maar ondertussen hadden we de rugzakken voor ons 3en al op de voorste banken gelegd: dan zouden we in ieder geval een beetje frisse lucht mee kunnen happen van het open raampje van de chauffeur.

Steeds kwamen er nog nieuwe klanten voor de rit en eindelijk om half 11 vonden ze dat de trip genoeg op zou gaan brengen. Het sein van vertrek werd gegeven: iedereen moest zijn bagage aan wijzen en de bestemming vertellen en alles ging op het dak (tot een brommer toe) en in de kofferbak.

Om 10 voor 11 dan eindelijk het vertrek en we hadden al gezien dat de open voordeur met een touw aan iets op het dak zat vastgebonden dus we hadden natuurlijke airco: een heerlijk windje maar Benge had al meteen zijn jas aan vanwege de kou.

Uiteindelijk zou de rit 7,5 uur duren. Heel vaak moet worden gestopt bij een politiepost ter controle - bij een aantal posten moet de bus tol betalen (ook de vrachtwagens - niet de personenwagens) en zolang de bus niet tot de nok toe vol zit mag er in ieder dorp iemand instappen zolang die maar betaalt. En bij elke stop drommen hordes mensen samen bij de bus om je van alles te verkopen: citroenen - bananen - koekjes - eieren - pinda's etc.

Rond half 2 waren we bij de eerste grotere halteplaats: Bougouni. Hier is het lunchtijd voor de chauffeur en dus ook voor ons: 3 bakjes met rijst en wat saus voor 650 cefas = 1 euro en om mee te nemen 3 hard gekookte eieren, ook samen voor 1 euro en 6 bananen voor 150 cefas wat ongeveer 30 cent is.

En toen was het afgelopen met de redelijk begaanbare weg. De weg wordt verbreed, ooit, en er zitten heel veel gaten in de weg. De bus maakte een enorme herrie bij elke kuil en hij moest vaak zigzaggen om de kuilen te ontwijken. Toen was op een gegeven moment alvast het slechte asfalt verwijderd en reden we op een soort rood gravel. Dit was net rijden door de sahara: elke tegenligger veroorzaakte en gigantisch zandstorm (en wij zaten bij de open voordeur zand te happen) en ook elke auto die inhaalde was goed voor een groot aantal meters (zand)mist

Uiteindelijk rond half 7 aangekomen in Sikasso: het was al donker en na een hartelijk welkom van de hele familie konden de kadootjes worden uitgepakt door de kinderen (en de groten) Daarna lekker eten en relaxen want donderdag is in Sikasso de premiere van een theaterstuk, georganiseerd door het jongerencentrum van Janette en Abou.

Een vermoeiende dag met een gezellig staartje.

De groetjes allemaal van Dirk en Tonny

1. Corrie:
    17 december 2009
    Als tegenstelling,bij ons ligt er sneeuw.
    Iets frisser maar ook mooi.
    Geniet van jullie reis en wij genieten mee.
  2. Jan en Antoinette:
    17 december 2009
    jullie zijn nu in een echt buitenland.
    geniet ze!
    groetjes uit een wit Arnhem
  3. Hilde:
    17 december 2009
    "Op elk kruispunt staat een verkeersagent het verkeer nog erger te ontregelen." Mooie zin.
    De stofwolken bij de tegenliggers halen ook mooie herinneringen naar boven. Straks ga ik nog twijfelen tussen Spanje en Afrika :)
    groetjes, H&H
  4. Moniek Egberts:
    18 december 2009
    Hallo Tonnie en Dirk.

Heel veel plezier voor jullie de komende weken. En alvast hele fijne feestdagen gewenst!!! (heb maar geen kaartje gestuurd)
    Groetjes Moniek.
  5. Corrie van Wijk:
    18 december 2009
    Zoals ik heb gelezen, hebben jullie een langdurige reis gehad.
    Als je die hier gisteren(donderdag)had moeten doen, zou je er waarschijnlijk net zo lang of langer over hebben gedaan. Hier lag
    een sneeuwdek van 15 tot 50 cm en het verkeer tot aan het trein-
    verkeer zat helemaal vast. Bovendien hebben wij een temperatuur van 15 graden onder nul 's nachts en overdag blijft het ook vriezen. Groetjes van Corrie